Een notitie vooraf! Het maken van een 3-laags vector bestand is alleen nodig wanneer er wit geprint moet worden.
Wanneer er uitsluitend kleur geprint moet worden en er hoeft geen wit als standalone of steunkleur geprint dan voldoet elke vorm van vector of zelfs pixel-based bestanden.

Om optimaal gebruik te kunnen maken van de mogelijkheden van de printer en het allerscherpste bestand kan er het beste vanuit vector geprint worden.
Helaas is het op de beste manier toevoegen van wit in een vector bestand behoorlijk veel werk, zeker als dit achteraf moet gebeuren.
Gezien ik probeer een vast bedrag te berekenen voor iederen rekeninghoudende om de kosten zo laag mogelijk te maken, is het niet mogelijk om voor dat bedrag dergelijk uitgebreid werk te verrichten.
Wanneer je dit zelf niet kan/wil, dan kan ik dit wel doen maar bereken hier een uurtarief van €25 voor en voor een gemiddeld bestand heb ik wel minimaal een uur nodig.
Juist... Niet veel mensen willen dat geld uitgeven (ik zou dat zelf ook niet doen) voor iets wat ze zelf ook kunnen.
Het makkelijkste om de steunkleur laag voor wit toe te voegen is door er rekening mee te houden bij het opmaken van het bestand.
In het begin is het even lastig en lijkt het wellicht omslachtig, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt is het nauwelijks extra werk.

Het werken in 3-lagen heeft voor ons beide grote voordelen:

  1. Jij hebt volledige controle over het bestand en bepaald waar wel en waar geen wit komt
  2. Ik kan er vanuit gaan dat alles is opgezet zoals bedoeld en kan zonder controle of aanpassingen het bestand in korte tijd van de steunkleur informatie voorzien

PS: Als dit teveel werk is, kan er ook altijd vanuit png bestanden geprint worden. Ik zet dan de vector om naar een png en voeg het wit toe in het png bestand
Dit is minder werk dan het toevoegen van een steunkleurlaag in vector en levert nagenoeg het zelfde resultaat op.
Lees voor meer informatie hierover het artikel: Vector VS PNG

Richtlijnen voor het bestand

Voor ik de opzet van een 3-lagen vector toelicht, wil ik even de algemene richtlijnen voor een vector bestand op een rijtje zetten:

  1. Baseer het bestand op A4 of A3 formaat, respectievelijk 297x210mm of 297x420mm
  2. Houd een ruimte van minimaal 5mm rondom in het bestand leeg, dit is voor de printer marge die kan daar niet printen
  3. Gebruik een kleurprofiel: voor RGB-kleuren een "sRGB profiel", voor CMYK-kleuren "Coated FOGRA39" of "Euroscale coated" en sluit dit profiel in
  4. Maak items de kleur die je wenst, er worden geen aanpassingen meer gedaan aan het bestand tenzij die expliciet in de opdracht besproken en berekend is
  5. Wanneer er cmyk+wit geprint moet worden: maak alle items welke wit moeten worden geprint ook wit in het bestand
  6. Sluit (pixel)afbeeldingen in, standaard worden deze gekoppeld
  7. Zet teksten om in letteromtrekken/objecten (gezien ik niet alle fonts bezit)
  8. Gebruik uitsluitend vlakvullingen en geen outlines*, wil je iets omlijnen maak hier een offset object van
  9. Wanneer er ter controle achtergrond kleuren worden toegepast, benoem deze als "verwijder" of verwijder deze zelf
    Een goede contrast kleur voor wit controle is #b5daf6 deze kleur komt redelijk overeen met de blauwe drager van het decal papier

Werken in 3-lagen

De bovenste laag : De zwarte laag

In deze laag komen alle zwarte items, de reden dat de zwarte items gesplitst worden is omdat deze niet over wit geprint mogen worden.
Bij het printen van zwart over wit kan de printer te heet worden en wordt de print vlekkerig, tevens wordt zwart dan niet goed zwart en kan zelfs grijs worden.
Dit geeft geen gewenst resultaat hierom moet de zwarte objecten worden afgetrokken van de items op de steunkleur laag.
Doordat deze items op een eigen laag staan kan er makkelijk gecontroleerd worden of ze van de witte laag zijn afgetrokken.

De middelste laag : De kleuren laag

In deze laag komen alle gekleurde items alle items die zichtbaar wit (standalone) moeten worden, maar zonder zwarte items.
Zwart hoeft niet afgetrokken te worden van de gekleurde items, het is puur opsplitsen wat te maken heeft met de volgende laag.

De onderste laag : De steunkleur laag

Dit is de laag waar al het wit moet komen, zowel het standalone(zichtbaar) wit als het steunkleur wit wat onder de gekleurde items komt.
Eigenlijk is dit een kwestie van: Kleuren laag - Zwarte laag = Steunkleur laag

Kort de werkwijze in illustrator (of dit lukt is afhankelijk van hoe het bestand is opgezet)

  1. Maak een kopie van de kleurlaag en een kopie van de zwartlaag
  2. Zet deze lagen boven elkaar in het lagen venster
  3. Schakel de zichtbaarheid van de overige lagen uit
  4. Selecter alles op de kleurlaag en zwartlaag (cmd+a/ctrl+a)
  5. Ga naar pathfinder en selecteer "Min-Voorste" (bovenste rij tweede van links)
  6. Ter controle selecteer alle items op deze laag en vul ze met een contrasterende kleur een greenscreen-achtige groen is vaak goed bijv #239740.
    Zet na de controle de kleur weer terug naar wit, dan weet ik dat dit de steunkleur laag is.

Ondervind je problemen met deze methode dan komt dit vaak omdat je outlines op objecten had staan, of teksten niet omgezet naar letteromtrekken.

Optionele laag : De contrast kleur laag

Deze laag maakt het makkelijker om de witte items te zijn wanneer je het bestand aan het bewerken ben.
Een goede contrasterende kleur is #b5daf6 welke redelijk overeenkomt met de kleur van de papieren drager van het decal papier.
Deze laag mag je voor mij laten staan dan schakel ik deze uit, zo kan ook ik makkelijk zien waar wit staat en waar niet.